Belépés
Belépve maradok

A túl alacsony kalóriabevitel, a koplalás veszélyei

Ebben a cikkben arra szeretném felhívni a figyelmet, miért nem jó ötlet túl alacsony napi kalória keretet beállítani és ettől várni a gyors sikert.
 
Alacsony és nagyon alacsony kalóriás diéták
A fogyókúrás diéták során lecsökkentjük a kalória bevitelt azért, hogy testünk minden nap több kalóriát égessen el, mint amennyit elfogyaszt. Egy idő után a testünk a zsírtartalékokat kezdi el energiaforrásként használni, ami pedig súlyveszteséghez vezet.
A napi 1000-1500 kcal-t bevivő alacsony kalóriás diéták, de főleg a napi 1000 kcal alatti nagyon alacsony kalóriás diéták azonban számos egészségügyi problémához, illetve akár a hosszú távú fogyás megállásához is vezethetnek.
 
Izomveszteség
Az egyik probléma az alacsony kalóriás illetve a nagyon alacsony kalóriás diétákkal, a súlyveszteséggel együtt járó izomveszteség. Amikor visszafogjuk a kalóriabevitelt, akkor testünk a túlélés érdekében megpróbál valamennyi zsírszövetet elraktározni, és más szöveteket kezd lebontani energiaforrásként, például izomszöveteket, mondják a Hawaii Egyetem kutatói. Ennek következményeként a hosszú ideig folytatott nagyon alacsony kalóriás diéta jelentős izomveszteséghez vezethet. Ahhoz, hogy fenntartsuk az izomtömegünket, el kell kerülni az ilyen diétákat és fontos, hogy minél többet mozogjunk.
 
Ingerlékenység
A Los Angeles-i California Egyetem kutatói szerint, ha szigorúan lecsökkentjük a kalóriabevitelünket akkor az a hangulatunkra is hatással lehet. Az életmódváltás stresszessé tehet és a fogyásért folytatott küzdelem nyomást gyakorolhat az érzelmi stabilitásunkra. Az alacsony kalóriás, illetve a nagyon alacsony kalóriás diéta okozta éhezés pszichológiai stresszt okoz. Ahogy testünk hozzászokik ahhoz, hogy napról-napra sokkal kevesebb kalóriát visz be, mint amennyit eléget, az ingerlékenység csak tovább fokozódik. Ahhoz, hogy az ingerlékenységet elkerüljük, fogyasszunk épp csak annyival kevesebb kalóriát, ami már lehetővé teszi a súlycsökkenést. A nap során könnyű ételeket és kevés rágcsálnivalót együnk.
 
Az anyagcsere lelassulása
Az alacsony, illetve nagyon alacsony kalóriás diéta egyik legfőbb hatása az anyagcsere-folyamatok lelassulása, aminek következtében a testünk napról-napra egyre kevesebb kalóriát éget el. Ha csak nagyon kevés kalóriát fogyasztunk minden nap, akkor testünk hozzászokik a csökkent energia bevitelhez és „éhező üzemmódba” kapcsol, állítják a Rutgers Egyetem kutatói. Ez a csökkent anyagcsere-folyamat arra készteti testünket, hogy bármilyen elérhető energiát elraktározzon. Ez pedig a súlycsökkenés lelassulásához vezet, mivel testünk nem hajlandó zsírt égetni.
 
A visszahízás lehetősége és a jojó effektus
A legtöbb esetben az alacsony kalóriás diéta nem vezet hosszútávú súlyveszteséghez. A diéta befejezése után ugyanis, mikor visszatérünk normális étkezési szokásainkhoz, szervezetünk éhező üzemmódba kapcsolása miatt gyorsan visszahízunk, mivel addigra az anyagcsere folyamatok lelassultak. A Rutgers Egyetem kutatói szerint a koplaló diétázók 99%-a visszahízik, sokan közülük nagyobb súlyfelesleget szed vissza, mint a kiinduló súlyuk. Ezt nevezzük jo-jó effektusnak. Ahhoz, hogy megtudjuk, hogyan tudunk leghatékonyabban lefogyni érdemes konzultálni egy dietetikussal, aki segíthet megtervezni egy, a céljainknak megfelelő fogyókúrás diétát.
 
Forrás: www.livestrong.com, Louise Tremblay
A fordítást a KalóriaBázis készítette. 
Asztali verzió    Mobil verzió
Az oldal használatával egyidejűleg elfogadod Felhasználási Feltételeinket .
Az oldalt mindenki csak saját felelősségére használhatja! Minden, ami a kaloriabazis.hu oldalon megjelenik, csak javaslatnak minősül. E javaslatok nem helyettesítik szakértő orvos tanácsát, diagnózisát vagy bármilyen előírt kezelést.
Copyright © www.kaloriabazis.hu
Ez a funkció regisztrációhoz kötött!
Ehhez a funkcióhoz prémium előfizetés szükséges
Ez itt a belso szoveg